Revista de Suspans

După cum știți deja, o nouă revistă dedicată literaturii de suspans face furori în rândul consumatorilor de gen, și anume Revista de Suspans, pusă pe picioare de nimeni altul decât Mircea Pricăjan, vechiul coordonator al revistei Suspans.
Publicația se află acum la al doilea număr; autorii- mai vechi sau mai noi, unii cunoscuți din revista Suspans. Prozele- proze de calitate și atent selecționate, din genurile SF, fantasy, horror, suspans. De asemenea, rubrici oarecum familiare, ca Recenzii, Film, Eseu, Interviu, English, și rubrici noi, cum ar fi Poezie, Profesionistul, Îmblânzitorul.

Primul număr al Revistei de Suspans se prezintă astfel:
- editorialul lui Mircea Pricăjan, intitulat Nu am terminat ce am avut de spus
- recenzii de carte, semnate Mircea Pricăjan, A.R. Deleanu, Gabriel Damian, Adina Barvinschi
- recenzii de film, de Răzvan T. Coloja și Gabriel Damian
- eseuri de Laura Sorin- Povestiri clasice: Probabil primul caz de publicitate mascată din lume și Răzvan T. Coloja- Pete de cafea pe foi imaculate
- interviu cu Eugen Ovidiu Chirovici, realizat de Mircea Pricăjan
- la rubrica Profil, Antuza Genescu vorbește despre temutul Hannibal Lecter
- în Dosar, se discută despre activitatea revistelor electronice cu „deținătorii” unor astfel de reviste, ca Virginia COSTESCHI, Mihail VAKULOVSKI, Michael HAULICĂ, Ştefan BOLEA, Cornel Mihai UNGUREANUGeorge SAUCIUC.
- poezie: Ștefan Bolea- Întuneric
- English: interviu în engleză cu Tim Lebbon, realizat de Mircea Pricăjan 
- George Arion ridică problema comentariilor irelevante la adresa romanelor românești, într-un articol intitulat Unde ne sunt comentatorii?
- Bogdan Hrib ne spune că Toate filierele trec pe la Frankfurt, în a sa rubrică Filiera
- A. R. Deleanu ne explică De ce avem nevoie de încă o revistă dedicată literaturii de suspans...
- și, în sfârșit, prozele, multe de tot. Pentru că, la urma urmei, despre asta este vorba.
  • Diana Alzner- Praf scânteietor și filamente
  • Eugen Ovidiu Chirovici- O amintire de la Paris (fragment de roman)
  • Florin Irimia- Sus, într-o cameră de hotel
  • A. R. Deleanu - Scrum
  • Violeta Bălan- Al 8-lea Kreisset (fragment de roman)
  • Bogdan Onin- Moș Goangă și Badea Rădescu
  • Alin Dărângă- Uluyan Tașlar-Pietrele care urlă.
  • Alexandra Niculae- Pe undele Istriei
  • Cătălina Fometici- Phaedra
  • Nicolae Cornescian- Folieton: Extreme (1)
  • Radu Ilarion Munteanu- Looking for a Job
  • Cristian Lisandru- Închipurile (fragment)
  • Elena Potocean- Povestea Umbrei
  • Teodora Gheorghe- Secretul domnului Wally
  • Lena Kart- Un crâmpei de lumină
  • Nicolette Orghidan- Noaptea de la noapte
  • Aurelia Chircu- Îngeri sălbatici
  • Raluca Băceanu- Proprietarul
  • Ioana Dorojan- Lady A.
  • Karel Cispic- Zbor
  • James R. Blaisse- Străinul (1)
  • Andra Pavel- Obsesie codificată
  • Mihai Hafia Traistă- Ranița de soldat
  • Liviu Radu- Scurtă întâlnire
 Preferatele mele, nu neapărat în această ordine: Lady A., Uluyan Tașlar- Pietrele care urlă, Pe undele Istriei, O amintire de la Paris, Secretul domnului Wally, Îngeri sălbatici, Scurtă întâlnire, Foileton: Extreme, Moș Goangă și Badea Rădescu, Proprietarul.

Despre Phaedra: o poveste mai veche, „născută” pe vremea când îmi scriam lucrarea de licență, cu ceva corecturi și îmbunătățiri recente. Nu are alt final decât legenda clasică cu același nume (adică mor aceleași personaje, din aceleași motive), nu are alte personaje decât cele cunoscute (Phaedra, Theseus, Hippolit, doica, și, bineînțeles, puternica Aphrodite), nu are altă desfășurare a acțiunii (știți voi... Theseus se însoară cu Phaedra, Phaedra se îndrăgostește de fiul lui din prima căsătorie, etc). A fost doar un experiment de schimbare a perspectivei, un experiment prin care am dat viață unor personaje pe care legenda doar le menționează (Pasiphae, fiica Soarelui, cea despre care se spune ca l-a conceput pe monstruosul minotaur cu taurul alb cel ieșit din valuri), sau prin care am modificat anumite detalii care mi se par absurde, chiar și pentru o poveste (țineți minte episodul cu Ariadna în insula Naxos? Atunci când vine Dionysos - Dionysos, zeul bețiv, pe care nici măcar ceilalți zei nu îl luau în serios- la Theseus- Theseus, fiul lui Poseidon!- și îi spune să o lase pe fată acolo, că o vrea el, iar el se conformează imediat? Ok. Nu știu cum li se pare altora; mie mi se pare forțat, din toate punctele de vedere. Așa că prefer varianta în care Theseus a lăsat-o pe Ariadna acolo, pur și simplu.)
Asta e Phaedra: un experiment literar, sau un fan-fiction, dacă vreți. Eu zic că a ieșit bine.

După acest prim număr atât de bogat, al doilea număr nu putea fi decât la același nivel. Din sumar:
- editorial: Mircea Pricăjan- Distorsiune
- recenzii de carte: A. R. Deleanu, Oliviu Crâznic, Adina Barvinschi, Gabriel Damian, Mircea Pricăjan
- recenzii de film: Alexandra Popescu, Gabriel Damian
- eseu: Ștefan Ghidoveanu- Aventurile unui Moș Detectiv- episodul 1
- interviu Tim Lebbon, realizat de Mircea Pricăjan
- profil: Antuza Genescu- Rățușca cea Urâtă: Nicholas Cage
- poezie: Robert Ștefan- Creierul îți sare dintr-un loc în altul ca un CD
- English: recenzie Tim Lebborn- Coldbrook, realizată de Mircea Pricăjan
- profesionistul: George Arion- Umor și suspans
- filiera: Bogdan Hrib- Whisky & copyright
- îmblânzitorul: A. R. Deleanu- Carnaval
- proză:
  • Tim Lebborn- În praf și pulbere
  • Gabriela Voicu- Căderea (1)
  • Adrian Voicu- Visătorul (fragment de roman)
  • Alexandra Niculae- Omul cu șobolani sub piele
  • Felix Tzele- Înainte să putrezească totul
  • Nicolette Orghidan- Clepsidra
  • Karel Cispic- De Halloween
  • Diana Alzner- Flash
  • Teodora Gheorghe- Giulgiul de nisip
  • Cătălina Fometici- Păpușa
  • Iulian Sîrbu- Trei schițe umoristice pe tema morții
  • Aurelia Chircu- Îngeri sălbatici (2)
  • Nicolae Cornescian- Foileton: Extreme (2)
 Ce mi-a plăcut mie: Foileton: Extreme (2), Giulgiul de nisip, Îngeri sălbatici, Omul cu șobolani sub piele, Trei schițe umoristice pe tema morții. 

Despre Păpușa: inițial nu trebuia să fie un SF, iar Suzy nu trebuia să fie un cyborg. Trebuia să fie o proză de factură realism magic, mai mult realism decât magic, un fel de lume văzută prin ochii unui tânăr hotărât să se sinucidă (da, este vorba despre acel George, fiul Laurei, cel mereu cu căștile în urechi și cu praf în vene), și care își toarnă aberațiile în urechile unei colege de facultate (Suzy, miss boboc). Apoi m-am răzgândit și am reluat și modificat un episod din acea poveste, care a devenit Păpușa. 
Povestea originală se numește Praf de diamante și poate fi citită aici.
În ceea ce privește „vocea de pe fundal”, este aceeași voce care mi-a răsunat mie în urechi în timp ce scriam aceste povești, și am hotărât că fără ea nu se poate. O puteți asculta aici.

Atât despre Revista de Suspans, deocamdată. Am renunțat la a mai scrie comentarii personale la titlurile din proză, întrucât nu sunt critic și nici nu am de gând să devin unul. Dacă am ceva de spus, îi voi spune personal respectivului (dacă mi se permite, bineînțeles), sau voi lăsa un comentariu în spațiul rezervat special pentru asta, pe site-ul revistei. Pur și simplu, simt eu că e mai bine așa.
Numai bine tuturor!




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

CINE e această doamnă?

Prințese adevărate. Capitolul 8: Mitul „prințesei Qajar”

Proze la cuptor